Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2010

Το μαγικό φίλτρο του Facebook

Το τι είναι το facebook το ξέρει πια όλος ο κόσμος και είναι περιττό να το πούμε. Όπως είναι γνωστό ότι ένα τεράστιο ποσοστό του Ίντερνετ έχει λογαριασμό, μεταξύ αυτών και πολλοί μαθητές. Αυτό που ίσως δεν ξέρουμε είναι σε τι οφείλεται η γιγάντωσή του και η κατακόρυφη αύξηση της δημοτικότητάς του όσον αφορά τους μαθητές.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Για να βγάλω τα συμπεράσματά μου μοιράσαμε μαζί με ένα παιδί απ’ την τάξη μου, τον Γιάννη Ασίκου (τον οποίο ευχαριστώ πάρα πολύ για την βοήθειά του), ερωτηματολόγια σε μαθητές που έχουν facebook και σε μαθητές που δεν έχουν. Αυτό που αρχικά επιβεβαιώθηκε (όχι χρειαζόταν δηλαδή) είναι ότι το facebook έχει μεγάλο μερίδιο στον ελεύθερο χρόνο των μαθητών. Οι πιο πολλοί απάντησαν πως επισκέπτονται το προφίλ τους από πολύ συχνά έως πάρα πολύ συχνά με μέσο όρο παραμονής 2 ώρες περίπου. Να σας πω την αλήθεια μου φάνηκαν λίγες, αλλά δεν έχει σημασία.
Ας περάσουμε στο ζουμί της υπόθεσης. Στο ερωτηματολόγιο είχα την ερώτηση: "Πόσο θα βαθμολογούσες τον εαυτό σου στη γνώση υπολογιστών και ίντερνετ με κλίμακα 1-10;" και οι απαντήσεις ήταν που επιβεβαίωσαν τις υποψίες μου. Ο μέσος όρος της βαθμολογίας αυτής ήταν γύρω στο 6,5 (βέβαια, ήταν μικρό το δείγμα των ερωτηματολογίων, νομίζω γύρω στα 10-11 μοιράστηκαν, αλλά νομίζω πως και περισσότερα να είχα, το ίδιο θα έβγαζα). Μάλιστα κάποιος απάντησε με 2-3! Αντίθετα, οι μη χρήστες του fb βαθμολογούσαν τον εαυτό τους με 9.
            Πριν από μερικά χρόνια, ίσως να ήταν αντίστροφα, καθώς το Ίντερνετ ήταν για πιο λίγους, ωστόσο τώρα είπα «Μπίνγκο!», από μέσα μου. Η υποψία μου, που επιβεβαιώθηκε, ήταν πως υπάρχει ΑΓΝΟΙΑ από πλευράς μαθητών, σχετικά με τους κινδύνους που κρύβει αυτή η ιστοσελίδα, κάτι που φαίνεται από τις μέτριες γνώσεις στο χώρο των Η/Υ και του Ίντερνετ! Το αποτέλεσμα αυτής της άγνοιας είναι ασύστολα όλο και περισσότεροι νέοι και μαθητές να κάνουν λογαριασμό και να περνούν ώρες στη σελίδα τους. Υπάρχουν βέβαια και οι (πολλοί) ψιλιασμένοι που το χρησιμοποιούν με σύνεση, ωστόσο ένα άτομο που είναι σχετικά άπειρο στο Ίντερνετ, θα παρασυρθεί και δεν θα μπορέσει να συγκρατήσει τον εαυτό του, συνεπώς εθίζεται όπως τόσοι άλλοι.
            Και φυσικά, ο εθισμός δεν είναι ο μοναδικός κίνδυνος. Κακοποιά στοιχεία κυκλοφορούν και στο διαδίκτυο, και το facebook είναι μια εκατόμβη αυτών. Πολύ στεναχωριέμαι όταν ακούω για (συμ)μαθητές να πέφτουν θύματα εξαπάτησης. Όχι μόνο μαθητές, ακόμα και ενήλικες την πατάνε (σχετική σελίδα). Εύχομαι κάποια στιγμή να σταματήσουν αυτά, αλλά πρέπει πρώτα να ενημερωνόμαστε και να έχουμε επίγνωση των κινδύνων.
            Η αλήθεια είναι πως είμαι δεδηλωμένος κατά του facebook. Πέρα από αυτά που ανέφερα, με εκνευρίζει όλη αυτή η τρέλα και σε κάθε συζήτηση που ακούω οι 2 στις 3 λέξεις είναι “facebook”. Και της ίδιας άποψης ήταν και οι περισσότεροι που ρωτήθηκαν από αυτούς που δεν έχουν λογαριασμό. Πολλοί απάντησαν πως δεν έχουν λογαριασμό για να πάνε κόντρα στη μόδα, η οποία ως ένα σημείο τους ενοχλεί. Για να βάλω και λίγη κακία, χαίρομαι που βρέθηκαν κι άλλα τέτοια άτομα, που να είναι αυτών των απόψεων.
            Ωστόσο, πρέπει να επικεντρωθούμε στην πραγματικότητα, η οποία είναι πολλοί νέοι λόγω άγνοιας και έλλειψης εμπειρίας να εθίζονται σε αυτή τη «σελίδα κοινωνικής δικτύωσης». Πέρα από την παθητικοιποίηση τους και το ότι γίνονται μαλθακοί και όλα αυτά τα τετριμμένα  που λέμε στην Έκθεση (έτσι κι αλλιώς θα περάσει κάποια στιγμή από «μόδα») υπάρχουν και σοβαρότερες συνέπειες όπου διακυβεύονται ακόμα και ζωές. Η λύση είναι η ενημέρωση και η μόρφωση και είναι μονόδρομοι. Και για να κλείσω, η παράκλησή μου είναι προσοχή στο Facebook, και στο σερφάρισμα γενικότερα, και με σύνεση.

To θέμα υπάρχει και εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου